Kelly 3572

Sunday, March 27, 2016

Selamat Tinggal MAS Boeing 777-200

Assalamualaikum

Aku dapat tahu MAB(fka MAS) akan menghentikan penggunaan pesawat Boeing 777-200 di dalam operasi harian mereka. Penerbangan terakhir pesawat tersebut yang aku terbaca somewhere ialah pada hari ini untuk penerbangan ke salah satu destinasinya di China.
sebuah Boeing 777-200 yang aku rakam dari Anjung Tinjau
 Fleet Boeing 772 ni kebanyakannya telah lama beroperasi dengan MAB untuk perjalanan jarak jauh dan juga sederhana. Aku rasa bertuah sebab sempat beberapa kali merasai pengalaman untuk terbang dengan fleet yang banyak meninggalkan memori pahit dalam sejarah penerbangan dunia amnya, dan khususnya Malaysia. (MH370 dan MH17)

Mengikut pengalaman aku, fleet ni beroperasi dengan baik. Cuma perlu tukar dan baik pulih bahagian dalamnya sahaja. Seat dan sistem IFE perlu dikemaskini sekiranya MAB ingin mengekalkan pesawat ini. Mungkin pengurusan MAB telah mengusha A350 sebagai pengganti B772 ni atas sebab-sebab kos operasi dan sebagainya.
budak ni bukan 772, cuma tumpang glamour sebab dia paling hampir dengan aku! Boeing 737-800
Aku terasa sedih bila diorang ni dah nak bersara. Usia purata fleet ni ialah kemungkinan besar dalam lingkungan 14 hingga 18 tahun. Dengan penstrukturan semula MAB, banyak laluan yang menggunakan pesawat ini telah digantung atau dihentikan buat sementara waktu. Kebanyakannya adalah destinasi ke Eropah seperti Istanbul, Frankfurt, Paris dan Amsterdam. Hanya London sahaja yang masih mempunyai penerbangan tanpa henti dari Kuala Lumpur sebab pesawat yang digunakan adalah Airbus A380.
sebuah lagi B772 kelihatan di atas tarmac KLIA, menunggu masanya sahaja... :(
Ramai flight crew MAB bagi pesawat ini yang terpaksa mencari rezeki di tempat lain akibat daripada penamatan perkhidmatan 772 ni.

Apapun yang dilakukan, semoga ianya mendapat kebaikan untuk jangkamasa panjang buat MAB khasnya dan juga buat negara.

Selamat tinggal MH Boeing 777-200 dan terima kasih untuk semua memori indah yang aku sempat rasai bersama kalian!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...