Saturday, October 31, 2015

Tahniah JDT!

Assalamualaikum

Hari ni satu sejarah baru buat sukan bolasepak negara telah tercipta, khususnya untuk pasukan Johor Darul Takdzim yang telah berjaya menjuarai kejohanan bolasepak Liga Juara AFC setelah menewaskan pasukan FC Istiklol di perlawanan akhir yang secara kebetulannya telah dijadualkan berlangsung di stadium pasukan tuan rumah.

Kejayaan pasukan JDT ni bagi aku memang satu bonus bagi mereka sebab sebelum ni, bukan takat menjadi juara, nak lepas ke pusingan suku akhir pun susah bagi kelab bolasepak dari negara kita. Walaupun JDT dan FC Istiklol mara ke perlawanan akhir di atas sebab disqualification 2 kelab dari Kuwait, kita sebagai rakyat Malaysia wajib berbangga dengan kejayaan mereka yang mengetepikan cabaran bermain di stadium tuan rumah dengan keadaan padang tiruan dan juga cuaca sekitar 12'C. 

Aku memang tunggu sangat-sangat game ni walaupun aku bukanlah follow sangat liga bolasepak Malaysia. Tetapi aku nak tengok macamana pemain JDT ni menghadapi game tersebut dengan cabaran fizikal pemain lawan, faktor padang dan jugak cuaca. Bagi aku, secara keseluruhannya agak tidak menghampakan la. Dan, pemain-pemain tempatan macam biasa la, banyak yang boleh diperbaiki. 

Mungkin Tajikistan ni merupakan sebuah negara yang kurang menyerlah di sukan bolasepak, ranking FIFA pun aku tak check di mana kedudukan diorang. Mungkin setaraf pasukan negara kita ke? Walauapapun, FC Istiklol tetap berjaya mara ke peringkat separuh akhir bersama JDT. Itu menunjukkan mereka adalah sebuah pasukan yang baik. 

Tahniah juga kepada TMJ yang merupakan tonggak utama dan tulang belakang di sebalik kejayaan pasukan JDT. Mungkin FAM patut ambil sesuatu yang positif dari kejayaan JDT ni kan...

Cabaran JDT seterusnya ialah mempertahankan gelaran juara AFC ni yang sememangnya lebih sukar daripada mendapatkannya. Good luck JDT! 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...