Sunday, May 10, 2015

MH179 (9M-MXW) KUL - CMB

Assalamualaikum

Penerbangan Malaysia ni dalam perjalanan ke Colombo, Sri Lanka. Baru je beberapa minit lepas take off bila sorang daripada penumpang warga Eropah mencetuskan kekecohan. Katanya mabuk. Kalau dalam surat khabar pulak katanya mengganggu cabin crew mungkin akibat dari keadaan penumpang yang tengah mabuk tu la.

Secara kebetulan pulak masa tu aku masih lagi bersengkang mata. Tergerak hati nak usha flight radar dan ternampak la MH179 ni tengah go around kat Selat Melaka. Dah berapa kali berpusing pun tak tahu. Lupa pulak nak amik screen shot flight radar tu! Mengikut kata surat khabar lagi, adalah lebih kurang 2 jam MH179 berlegar di udara sekitar Selat Melaka untuk membakar bahan api sehingga pesawat mendapat berat yang maksimum yang selamat dan dibolehkan untuk mendarat.

Dalam pukul 2 lebih (am) camtu bila aku perasan MH179 dah nak approach KLIA, aku cepat-cepat keluar rumah untuk tengok keadaan kapal tuh masa dia nak melintas kat sekitar ruang udara kawasan rumah aku. Masa tu aku tak tahu lagi apa sebab air turn back tu. Tu yang excited nak usha kot-kot boleh nampak enjin terbakar ke apa. Mengikut data di flight radar, MH179 terbang agak rendah, kurang dari 5,000 kaki sahaja ketika melintasi kawasan Nilai. Panic jugak aku sekejap. Tapi bila aku usha squawk code MH179 tu takde pulak code yang menunjukkan pesawat tu sedang mengalami keadaan kecemasan yang kritikal.

Aku monitored MH179 di flight radar sehingga pesawat tu selamat mendarat di KLIA. Alhamdulillah pesawat selamat mendarat. Tetapi yang tak syoknya, apa-apa berita tak sedap berkenaan Malaysia Airlines ni pasti akan menjadi liputan luas kepada akhbar-akhbar di luar negara! Mesti akan jadi bahan yang nak menunjukkan bahawa MAS ni macam airline yang sangat teruk. Bila baca berita yang ditulis pun kita boleh rasa sakit hati, belum lagi baca komen pembaca pulak yang memang macam anti dan paranoid dengan nama Malaysia Airlines. Ada yang cakap kalau fly dengan MAS takkan sampai ke destinasi la, ada yang tak mau terbang dengan MAS walaupun diberi tiket percuma la dan macam-macam lagi. Kalau terjadi kat airline diorang sendiri baru padan muka! Kebetulan ke apa yang jadi kat MAS tu atau a well planned operations ? (aku merujuk kepada MH370 dan MH17)

Apa-apapun, Alhamdulillah pasal MH179. Nampak tak kesan 'kebaikkan' minuman keras ke atas manusia? Sememangnya semua orang tahu kesan negatif minuman keras ke atas tingkah laku manusia tetapi kenapa manusia terus menerus menggunakan dan memerlukannya? Orang yang berada di bawah pengaruh alkohol boleh dikatakan akan mengganggu ketenteraman atau orang lain. Aku sendiri pernah mengalami situasi di mana aku terpaksa duduk di sebelah seorang pakcik warga Norway yang asyik minum vodka dalam penerbangan yang agak lama. Pakcik Norway tu siap boleh borak dan usha makcik warga Belanda kat sebelah dia, walaupun suami makcik tu pun berada di tempat duduk berdekatan. Pakcik Norway tuh boleh borak non-stop sampai satu tahap di mana makcik Belanda tuh terpaksa refused to talk to him. Dan aku lah yang jadi mangsa pakcik Norway tu selepas tu, cuma aku tak diusha je la....

Sambung balik pasal MH179. Akibat seorang penumpang mabuk, penerbangan terpaksa berpatah balik. MAS terpaksa menanggung segala kerugian akibat minyak yang terpaksa dibakar begitu sahaja tanpa sampai ke destinasi. Mungkin kesemua penumpang pulak terpaksa diberikan tempat penginapan di Hotel Sama-Sama sementara menunggu penerbangan gantian! Dan mungkin ada penumpang yang missed their connecting flight from Colombo!

Aku harap selepas ini MAS akan hentikan sajian minuma keras di dalam semua perkhidmatan mereka baik di dalam pesawat ataupun di semua premis mereka.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...