Wednesday, May 7, 2014

Hitam : 14 Ogos 2010 - 7 May 2014

Assalamualaikum

Segalanya bermula di sini.
Dalam kenangan...
Malam tadi, wifey bitau berita sedih yang disampaikan oleh SiL, Hitam dah kembali ke pangkuanNya. Masa aku dengar tu, memang agak terkejut tapi dalam keadaan terkawal.

Dari sumber yang diperolehi oleh SiL dari jiran-jiran terdekat, Hitam dilihat bergaduh teruk dengan Osama; nama samaran yang diberikan oleh orang-orang kat Suria Residence kepada seekor meow dari flat bersebelahan. Osama ni meow jantan bewarna kuning putih berekor pendek bersimpul. Memang nampak pun macam gangster.

Hampir tiap-tiap hari datang cari makan free kat rumah-rumah di Suria Residence yang ada cat food bowl kat halaman rumah. Memang dah selalu sangat la bergaduh dengan Hitam dan kucing-kucing lain.

Berbalik pada kisah Hitam. Menurut SiL, semalam Hitam menghilangkan diri seharian. Pagi tadi pun tak kelihatan menurut kata jiran yang juga merupakan penjaga kepada kawan-kawan sepermainan Hitam. Tengahari pun tak muncul. Akhirnya petang baru Hitam muncul. Dan masa tu dikatakan dalam keadaan susah nak bernafas dengan normal. Tak pasti sebab apa. Kena langgar ke, kena infection yang teruk ke akibat bergaduh dengan Osama, Wallahu'alam! Akhirnya, sebentar tadi jiran depan rumah datang hantar jasad Hitam di dalam plastik, kaku.

Asalnya 4 bersaudara sebelum dipisahkan dari ibunya, Catty-jah dan 2 ekor saudaranya yang terus menjadi warga Shah Alam. Bersama Putih yang terlebih dahulu pergi meninggalkan Hitam lebih kurang setahun yang lepas akibat penyakit yang membuatkan Putih terpaksa ditidurkan. :( Fuh...

Mencabar betul buat entry macam ni. Mencabar emosi!

Sejak Hitam keseekoran, dia menjadi semakin manja dengan sesiapa saja yang getting friendly dengan dia. Tak hairanlah setiap kali kereta kitorang sampai je depan gate rumah, hampir 95% daripadanya akan disambut oleh Hitam. Kalau dia berada di rumah jiran-jiran bersebelahan, dia akan meluru ke pagar rumah untuk menyambut kepulangan tuan rumah. And that's obviously the first thing I'm gonna missed about him!

Kedua-dua belah tangan aku ni lah jugak yang menjadi tempat dia melepaskan geram untuk gigit dan cakar, kadang-kadang sampai berdarah jugak, tapi Hitam tahu batasnya. Dia jugak jadi teman aku bila aku buat plane-spotting activity.

Semua tuh dah takde lagi. Allah lebih menyayanginya. Hampir 4 tahun Hitam dipinjamkan kepada keluarga kitorang. Memang dijaga dengan baik. BiL selalu membawanya ke klinik sekiranya ada masalah kesihatan. Aku pulak memberi dia perhatian dan kasih sayang bila aku berpeluang balik ke Pajam.

BiL semadikan Hitam berhampiran dengan pusara adiknya, Putih di tepi padang berhampiran highway LEKAS.

Semoga kedua-dua mereka telah tenang dan gembira di syurga. :(

1 comment:

Ninie Hanis said...

Maaf baru singgah..takziah atas pemergian Hitam. Siannya bergaduh sampai membawa maut. Gangster kg dusun sarip dol ke si osama tu?

Moga Hitam gembira bermain di alam sana bersama adik beliau.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...