Kelly 3572

Sunday, March 9, 2014

Selepas 24 Jam...

Assalamualaikum

24 jam dah berlalu. Hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui segala-galanya. Memang takde saudara-mara atau kawan-kawan onboard MH370 (9M-MRO) tu, tetapi bila ianya melibatkan tragedi yang menimpa tanah air sendiri dan dalam skala yang besar macam ni, hati mana yang tak terusik, sebak dan terganggu sepanjang hari.

Sejak aku tahu pasal tragedi ni pagi Sabtu, memang aku dan wifey mengadap TV sepanjang masa; walaupun berita yang sama diulang beribu kali. Sebab dalam hati masih mengharap kapal 9M-MRO tuh dijumpai dengan semua penumpang dan anak kapalnya selamat.
MH370 yang bertolak malam ni sebagai rujukan untuk compare route KUL-PEK 
Aku rasa macam nak amik unpaid leave untuk pergi tolong mencari MH370 tuh. Biarlah rumours dan spekulasi tu berleluasa, yang penting, aku dan semua orang nak mereka yang dalam kapal tu diselamatkan seberapa segera walaupun kita sedar kita sedang bertarung dengan masa.

Petunjuk paling positif yang aku rasa setakat ni boleh membantu mempercepatkan SAR effort ialah penemuan kesan tumpahan minyak sepanjang beberapa kilometer di perairan Vietnam tuh yang dikatakan lebih mirip kepada tompokan minyak dari 2 enjin kapal terbang. 

Semoga seluruh masyarakat antarabangsa bekerjasama dengan ikhlas untuk melancarkan SAR mission ni. Aku harap jugak kawasan perairan Thailand-Vietnam tu tak sedalam lautan atau jurang-jurang yang boleh menyukarkan operasi SAR tu nanti. Emergency Locator Transmitter hanya mampu memberikan isyarat radio dalam masa 30 hari selepas impact, lebih dari tempoh tu akan menyukarkan lagi operasi SAR. Hanya cockpit voice recorder a.k.a black box je la yang bakal menceritakan segala-galanya.

Tengok bola pun aku rasa tak enjoy tadi walaupun MU menang away game. Honestly aku sangat concerned with MH370 (9M-MRO) incident. 

Ya Allah, permudahkanlah operasi mencari dan menyelamat ini dan kau tabahkanlah hati mereka yang ditimpa dugaanMu ini Ya Allah. Aku yakin dengan segala hikmahMu disebalik segala yang berlaku ini. Amin Ya Rabbal Alamin.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...