Thursday, October 31, 2013

Penipuan Kad Kredit...

Assalamualaikum

Semalam aku dapat 1 SMS yang dihantar oleh Citibank yang memberitahu aku pasal successful transaction yang telah dibuat menggunakan kad kredit aku berjumlah RM5. Merchant yang aku tengok terbabit dengan urusniaga tu sangat pelik bagi aku. Tak familiar langsung dengan nama syarikat tu.

Tapi aku tak panic sangat la. Cuma, bila pukul 0214hrs pun Citibank hantar satu lagi SMS yang sama berjumlah RM5 untuk satu lagi successful online transaction, merchant yang sama, ini sudah lebih! Nak kena bertindak ni...
kad yang dah aku 'selamat'kan...
Pagi tadi aku called issuing bank pasal kes ni. Lepas bersoal jawab sikit, customer service tu suggest aku blocked kad kredit tu dari sebarang urusniaga dan gantikan dengan kad baru! Aku setuju dengan cadangan dia. Kad baru aku tu siap dan boleh collect dalam masa 1 jam.

Moral of the story; kalau terjadi perkara macam ni, jangan berlengah lagi. Call issuing bank to block your card and get a replacement. Dalam kes aku ni, issuing bank reverse those 2 unauthorized transactions pending investigation. Hopefully aku tak payah bayar apa-apa la.

Orang jahat zaman sekarang makin canggih. Macam-macam diorang boleh buat! Jadi, berwaspadalah sokmo 24-8...bukan 7! Dari penggunaan mesin ATM, buat urusniaga atas talian sampai la bab isi minyak menggunakan kad kredit di stesen minyak. Kita sentiasa terdedah kepada risiko credit card fraud ni!

2 comments:

aby said...

salam tahun baru mijoe ..
islam dah ada cara jualan yg sangat baik ..
pasti ada hijab nya ..
klu kita pilih jalan yg tidak spt yg ditetapkanNya ...
itula risiko2 yg perlu kita hadapi .. apa pun satu perkongsian yg baik ..

Mijoe said...

salam tahun baru orang putih bang Aby! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...