Thursday, December 27, 2012

Isabella

Assalamualaikum

Ni bukan pasal lagu Isabella yang kumpulan Search nyanyi tuh. Ni pasal tajuk sebuah buku yang wifey beli. Lepas wifey habis baca, dia suruh aku baca; bagus katanya isi novel ni.
Aku ni kalau bab-bab membaca novel ni memang failed banyak! Bukan sikit! Jadi memang la susah untuk aku tendang-mula sentuh dan baca novel tu.

Akhirnya, malam tadi masa tengah boring mundar-mandir dalam rumah sambil mengemas sikit-sikit, aku pun boleh terpegang novel ni, dan baca sinopsis dulu. Hmm, memang nampak menarik dan nampak perlu lebih fokus untuk baca novel yang banyak fakta ni. Lebih bagus kalau ada sumber rujukan lain untuk memastikan kandungan dan fakta dalam novel ni tepat.

Dan bermulalah aktiviti membaca aku. Novel yang menceritakan bagaimana anak gadis seorang ketua paderi di Cordoba, Sepanyol yang mula keliru dengan agama yang dianutinya setelah terdengar perbualan 2 jejaka Muslim berkaitan agama Islam. Kekeliruan yang membawanya kepada nur Islam setelah perdebatan demi perdebatan antara Muslim dan Kristian diadakan bagi menghapuskan kekeliruan di hatinya dan jugak penganut Kristian ketika itu.

Isabella akhirnya menganut Islam dan mengejutkan seluruh Sepanyol. Anak ketua paderi berpaling dari ajaran Kristian! Dan mula menentang ajaran Krsitian melalui perdebatan serta perbandingan dengan ajaran Islam sehingga akhirnya ramai masyarakat Kristian di Sepanyol termasuk paderi-paderi mula memeluk Islam.

Bagi aku, novel sangat menarik. Dan bagi slow-reader macam aku ni, masa 3-4 hari digunakan untuk mengabiskan novel yang tak tebal mana ni dah dikira cukup hebat dan cepat! Kalau sesiapa yang belum terbaca novel ni, aku recommend  la korang baca. Boleh menambah ilmu dan yang penting kecintaan kita kepada Islam, InsyaAllah!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...