Sunday, March 25, 2012

Kuantan; Checking Out & Off To KemamanG...

Assalamualaikum

Hari ni kitorang akan check out pada pukul 1 tengahari. Sebelum check-out, semua ramai yang amik kesempatan lagi sekali untuk merendamkan diri dalam swimming pool sebaik saja selepas breakfast. Aku makan 2 keping roti canai untuk breakfast hari ni. Lepas breakfast aku merayau sekitar resort untuk amik gambar sket.
pemandanganG Laut China SelatanG
Pagi-pagi ni memonyet dan kekera banyak yang masih nyenyak tidur kot. Tak macam petang semalam. Memang terkejut beruk, monyet dan kera aku tengok keluarga diorang pun ramai stay kat resort ni dan jugak area berdekatan. Ye la, area ni kan dekat dengan hutan dan bukit. 

Pesanan mesra alam aku kepada sesiapa yang berhajat nak bercuti dan stay kat Kuantan Tembeling Resort; jangan tinggalkan pintu di balkoni unit anda terbuka sebab kawan-kawan kita ni akan menyerang menceroboh masuk dalam rumah dan cilok apa-apa sahaja yang boleh dimakan! Aku sendiri nampak sekor monyet berjaya mencilok satu mangkuk tingkat yang ada nasi, dan dengan bergayanya menjamu selera kat parking bay resort tuh. Ntah rumah mana la yang kena ceroboh tu...

Dan lagi satu, sekiranya anda terserempak dengan monyet yang agak besar saiznya, jangan provoke/buat monyet tu takut, nanti dia pulak yang akan kejar korang! Kepada yang datang dengan anak-anak yang masih kecik/baby, please watch your kids ok! Kang ada pulak yang kena gigit dengan monyet! Bahaya ok!
sungguh inviting!!!
Pukul 1 lebih kitorang semua checked-out. Aku memang dah planned nak pergi ke Kemanan; nak beli keropok lekor, nak makan sata, otak-otak dan yang paling aku beria-ia nak pergi, pasar ikan segar kat Kuala Kemaman.

Asalnya kitorang berempat (1 kereta) je yang nak ke Kemaman. Bila dah nak keluar dari gate resort tuh, aku dapat tahu yang ada 5 buah kereta lain nak follow! Tetiba je kena jadi leader convoy ke Kemaman. Kena la jadi driver yang slow and steady dan selalu kena observe follower kat belakang. No problem la sebab aku bukan jenis driver yang drive macam Schumacer. 

Pukul 2 lebih kitorang sampai Kuala Kemaman. Destinasi pertama ialah, berhenti untuk lunch kat Warung Aziz Sata. Tapi sebab masa tu dah pukul 3 petang, banyak lauk-pauk dah habis. Terpaksa la kitorang semua makan je apa yang ada. Lepas lunch Zack ajak aku pergi beli ice-box polistrine (RM8 untuk saiz paling kecik); tu untuk isi hasil tangkapan kat pasar ikan nanti la. 
ikanG! ikanG! Mari beli ikanG! He he...
Aku memang dah bawak ice-box dari KL lagi. Semangat betul nak shopping seafood! Padahal tak pernah sampai pun ke tempat nelayan memunggah hasil tangkapan ni. Semua berpandukan pada GPS. 

Dekat je la pasar tu dari warung Aziz Sata tuh. Tak sampai pun 10 minit. Tapi aku tersalah masuk ke kawasan Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia. Sampai kat situ memang la nampak banyak bot nelayan dan jugak lori-lori dengan ice-box nak bawak hasil laut ke pasar-pasar lain. Wifey dan MiL turun untuk bertanya orang-orang kat situ lokasi pasar yang jual ikan segar tuh. Kitorang ingatkan dah sampai tempat yang betul tapi semua hasil laut dah habis diborong, rupanya salah tempat. 

Pasar yang betulnya ialah kat luar dari LKIM tuh je. Ada simpang ke kiri sebelum sampai gate LKIM kalau korang dari warung Aziz Sata tuh. Untuk lebih tepat, amik koordinat GPS ni untuk pasar ikan tuh;

4°14'19.84"N 103°26'44.61"E

Pasar tu takde la sebesar pasar Pasir Penambang kat Kuala Selangor tuh, kecik je. Tapi memang best la tengok seafood yang available masa kitorang sampai tuh. Zack beria-ia nak cari ketam, udang dan sotong. Dan memang murah rezeki dia sebab semua yang dia nak tu ada! 

Wifey pun beli sotong besar yang sangat segar, RM16 sekilo. Serius murah dan segar! Dah la besar saiz sotong tuh. Udang pun ada gak beli sket. Tapi harga udang agak mahal. RM50 sekilo. Tapi yang penting, segar... 

Tak semua shopping kat sini sebab tak semua ada ice-box. Tu la, lenkali, nak datang Kuala Kemaman, ice-box bawak siap-siap. Nak travel balik ke KL tuh kena la make sure hasil laut dalam keadaan baik. Bila selesai urusan kat pasar tuh, kitorang cari sata dan keropok lekor pulak.
Kitorang stop depan Banglo Bank Rakyat sebab kat area tuh banyak kedai dan gerai-gerai yang menjual sata dan keropok lekor. Aku beli keropok lekor kat kedai dalam gambar atas ni la. Siap beli homemade chili sauce lagi untuk diri sendiri dan jugak as souvenir untuk member-member kat office.
Pantai Geliga, Kemaman, Terengganu Darul Iman
Selesai shopping keropok, sata etc, kitorang pergi lepak kat Pantai Geliga sekejap sebelum singgah masjid Geliga untuk solat. Layan la air laut China Selatan lagi sekali sebelum balik KL kan. Sempat la jugak aku feed stray cat sekor kat sini dengan wetfood yang aku bawak... he he.

Lepas selesai solat kat masjid Geliga, rombongan kitorang pun bawak haluan masing-masing untuk balik ke KL. Dekat pukul 11 malam jugak la kitorang sampai KL. Nasib baik hiway LPT dan Karak tak jammed. Tak cukup la 3 hari 2 malam ke Pantai Timur ni. Next time kena plan stay lama sket, baru boleh enjoy lebih banyak fresh seafood!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...