Kelly 3572

Wednesday, March 26, 2008

Dari KLIA Ke Jeddah, Arab Saudi

Mula-mulanya, memang aku takda perancangan langsung nak menunaikan ibadah umrah dan ziarah ni. Tapi, Alhamdulillah, kebetulan mak mertua aku berhajat nak buat umrah, dan tiada siapa diantara anak-anaknya yang mempunyai kelapangan ketika tu untuk menemani beliau kecuali aku dan wifey, maka dengan itu, aku pun sampai jugak ke sana.

Sebagai persiapan untuk menunaikan umrah ni, kitorang perlu menghadiri kursus panduan mengerjakan umrah ni yang diadakan di pejabat Andalusia Travel & Tours di Taman Maluri. Kursus selama setengah hari ni biasanya dibuat pada hujung minggu. Selain dari menghadiri program ni, kitorang beli la keperluan lain. Kalau lelaki, kena la beli 2 pasang kain ihram untuk dipakai semasa ibadah umrah tu. Lepas tu beli tali-pinggang untuk ikat kain ihram tu. Belt tu jugak ada poket kecik untuk isi duit, supaya lebih selamat dibawa ketika mengerjakan umrah nanti.

Aku dengan wifey amik pakej satu bilik untuk 2 orang. Harga pakej Andalusia ni ialah RM5,200 seorang untuk selama 12 hari dan 10 malam. Kalau amik satu bilik berkongsi lebih ramai, maka harganya akan lebih murah, semurah RM4,500 kalau tak silap aku. Kitorang berlepas ke Jeddah dengan menaiki pesawat Saudi Airlines. Penerbangan ini akan transit di Riyadh sebelum meneruskan perjalanannya ke Jeddah. Dari Jeddah, kitorang akan menaiki bas ke Madinah. 
semoga perjalanan ini diberkati, Amin
Masa sampai di KLIA, perasaan aku dah bercampur-campur dah. Excited, sedih, takut dan macam-macam lagi la. Takut mungkin sebab ni la pertama kali aku fly long distance kot. Lepas tu risau pulak memikirkan sekiranya aku tak dapat buat ibadah umrah dengan sempurna. 

Tapi, lama-lama, bila dah masuk dalam perut kapal tuh, hati aku rasa semakin tenang. Bila aku fikir balik, aku dah ada kat dalam flight ni, maknanya Dia memberi peluang kepada orang yang jahat dan kurang amalan macam aku ni untuk ke tempat yang paling mulia dan berpeluang menziarahi makam kekasihNya dia Madinah nanti. Aku dan seluruh jemaah umrah ni dijemput untuk ke sana. Alhamdulillah. Satu nikmat yang sungguh besar nilainya. Akan ku manfaatkan sepenuhnya peluang yang diberi olehMu ini Ya Allah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...